Slider

Skopje, un oraș surprinzător

15 iun. 2013

Era deja întuneric când am ajuns în Skopje, chiar în Noaptea de Înviere. O mare de oameni înconjurau biserica cu cupole rotunde Sveti Kliment Ohridski. Atmosfera părea mai degrabă una festivă, decât de reculegere. A doua zi dimineața, am găsit pe străzile din jurul bisericii coji de ouă colorate și cioburi de sticlă. Am aflat că în Macedonia, precum și în alte state balcanice, Învierea este un motiv de sărbătoare, de bucurie, de petrecere. Oamenii vin sâmbătă seara să ia lumină, să ciocnească ouă și apoi să petreacă. Cumva m-a surprins atmosfera, fiind obișnuită cu specificul sărbătorilor pascale de la noi, unde se pune accentul pe patimile lui Hristos, Paștele fiind un moment de liniște, reflecție, cumpătare. Am putea avea și noi o abordare similară, pentru că în fond sărbătorim învierea și nu moartea lui Iisus Hristos.

Capitala Macedoniei m-a lăsat cu gura căscată. Nu știam mai nimic despre acest oraș și nu aveam niciun fel de așteptări. Am rămas uimită de varietatea statuilor ce împânzesc centrul orașului. Statuia lui Alexandru Macedon călare se află în piața Macedonia. Văzând această statuie impunătoare este evidentă mândria națională a locuitorilor, care se consideră descendenți ai strălucitului comandant militar, stăpânul celui mai mare imperiu cucerit până atunci.

Centrul vechi al orașului, cu tarabe cu felurite produse autentice sau nu, oferă o experiență tipic balcanică. Aici, am vizitat și un lăcaș de cult musulman, în Skopje existând un procent semnificativ de practicanți ai acestei religii.

Centrul vechi al orașului Skopje

La pas, pe străduțele orașului Skopje, am descoperit casa Maicii Tereza. O clădire modernă, luminoasă în nuanțe senine de alb și albastru. Din păcate, fiind Paștele, nu am putut să vizităm această casă ieșită din comun, unde a copilărit misionara cunoscută în întreaga lume pentru faptele sale de caritate.

Razele soarelui luminând casa Maicii Teresa

Mergând în continuare am dat peste ruina vechii gări din oraș. Aici, printre dărâmături, pe lângă șinele de cale ferată încinse de soare am descoperit câțiva maci sângerii, ce se bucurau de ziua însorită de aprilie.

Cum eu am o slăbiciune pentru orașele medievale, cu o fortăreața medievală cocoțată pe undeva, pe un deal, Skopje nu m-a dezamăgit nici la acest capitol. Pe cel mai înalt deal din oraș se află fortăreața Kale, cetatea construită inițial de împăratul bizantin Iustinian.

Fortăreața Kale

Nici aici nu am reușit să vizităm interiorul. Nu mai știu exact motivul, dacă era închis sau nu mai aveam timp. Dar a rămas pe lista mea imaginară de vizitat în viața asta, când îmi va surâde din nou norocul să ajung în acest loc extraordinar. La pachet cu Skopje, când voi reveni cândva pe aceste meleaguri, vreau sa vizitez și orașul Ohrid, aflat lângă lacul cu același nume.

Voi ați vizitat Macedonia? Ce impresie v-a făcut această țară?

S-ar putea să îți placă și: VELIKO TARNOVO, UN ORAȘ MEDIEVAL CU LICURICI

P.S.: Dacă acest articol ți-a fost util, te rog să îl distribui. Pentru a fi la curent cu noutățile te invit să apreciezi pagina de Facebook a blog-ului și să te abonezi.