Slider

Printre stropii de ploaie la Palatul Regal din Săvârșin

2 feb. 2022

Dis-de-dimineață ne-am trezit, am luat micul dejun la Hotelul Sarmis din Deva, după care am plecat spre gară ca să luam trenul spre Săvârșin, cu intenția de a vizita Palatul Regal. Călătoria cu trenul a durat aproximativ două ore, pentru o distanță de 70 km, deoarece aveau loc lucrări la linia de cale ferată. De cum am coborât din tren în Săvârșin, ne-a întâmpinat fosta gară regală, care din păcate astăzi speră la zile mai bune, fiind lăsată în paragină.

Gara regală din Săvârșin

De la gară am luat-o la pas spre Palatul Regal. Săvârșin este o comună liniștită din județul Arad, care este cunoscută în special datorită faptului că la 26 martie 1943 Regele Mihai I cumpără Domeniul Săvârșin (castelul, parcul, clădirile adiacente și pădurile).

Conform site-ului savarsinregal.ro „sub directa supraveghere a Reginei-Mamă Elena, castelul este supus unor lucrări de reparații și modernizare în anii 1943-1945.

Din decembrie 1947 până la 1 iunie 2001, Familia Regală a fost absentă de la Castelul Săvârșin, care a fost confiscat de regimul comunist. În cei 54 de ani de confiscare, castelul a servit drept spital, școală și reședință de protocol.

În cele două decenii de la revenirea pe Domeniul Regal Săvârșin, sub directa conducere a Majestății Sale Margareta, Custodele Coroanei, castelul, parcul și clădirile de pe domeniu au fost reabilitate aproape în întregime.”

Ajunși la domeniul regal, am ocolit zidul de piatră, pentru că nu eram siguri care este intrarea. Văzusem noi o poartă, dar nu părea semnalizată într-un mod care să strige pe aici intrați în curtea Palatului Regal. Mă gândeam că poate au decis să închidă palatul în acea zi de luni, având în vedere că vremea nu se arăta prea prietenoasă și cerul dădea semne că urmează să plouă.

Totuși am deschis timid poarta și am observat în dreapta magazinul de suveniruri, despre care citisem că ar exista la intrarea pe domeniul regal. Am pătruns apoi în magazinul de suveniruri, de unde am cumpărat biletele pentru vizitarea Domeniului Regal Săvârșin. Prețul unui bilet a fost de 30 lei.

Nu se vizitează interiorul Palatului Regal. În schimb, se poate vizita Colecția de mașini a Regelui Mihai și Atelierul său auto (pe care noi l-am ratat că era ușa închisă și nu știam dinainte că se vizitează!). Palatul Regal poate fi admirat de la exterior, în timpul unei plimbări prin vastul parc ce îl înconjoară.

Fiind singurii vizitatori din acea dimineață ploioasă ne-am putut plimba în voie prin parc. Am înțeles că alte dăți, când vremea e mai prietenoasă și se strâng mai mulți vizitatori, ai un însoțitor care te plimbă pe repede înainte prin parc, povestindu-ți câte ceva despre ceea ce vizitezi.

Așa că până la urmă vremea ploioasă s-a dovedit o binecuvântare. Am putut să mă plimb nestingherită prin parc alături de stropii vioi de apă. M-am simțit ca și cum întregul parc ar fost doar pentru mine, m-am bucurat de liniște și de mirosul umed al pământului și al frunzelor care-l îmbrățișau.

Palatul Regal din Săvârșin

Totuși, nu aveam chiar tot timpul din lume, deoarece urma să luăm trenul ceva mai încolo ca să ajungem în Arad.

Înainte să părăsim Domeniul Regal de la Săvârșin, am mai poposit puțin la magazinul de suveniruri de la intrare. Înăuntru am descoperit cărți despre familia regală, decorațiuni de Crăciun, gemuri, zacuscă, miere și alte bunătăți la borcan, vinuri alese și multe altele, toate provenind de la producători autohtoni, care sunt recunoscuți ca furnizori ai Casei Regale.

Am descoperit mai apoi că în București, pe Bulevardul Unirii nr.2 se află magazinul Azay, unde se găsesc o parte din minunățiile pe care le-am găsit și în magazinul de suveniruri din Săvârșin.

Fiind luni, Casa Memorială Eugen Popa, care se află lângă Domeniul Regal, era închisă. În anul 2008, Gina Hagiu – Popa, soția lui Eugen Popa, a transformat casa părintească a pictorului în Casa Memorială Eugen Popa, unde pot fi admirate operele lui Eugen Popa, dar și ale Ginei Hagiu-Popa, soția artistului fiind la rândul său, printre altele, și pictoriță.

Am lăsat vizita la Casa Memorială Eugen Popa pe o dată viitoare, alături de Cabana de Vânătoare (sau Castelul Vinești), care se află tot în comuna Săvârșin.

***

Îmi doresc să revin la Palatul Regal din Săvârșin într-o zi primăvăratică sau de ce nu, tomnatică, când cu siguranță parcul îmbracă alte culori. De această dată sper să vizitez și Casa Memorială Eugen Popa din Săvârșin. Planul ar fi pentru un weekend, prelungit sau nu, rămâne de văzut, când într-o zi să ajungem în Săvârșin, iar în cealaltă în Simeria, pentru a vizita din nou Parcul Dendrologic, de care m-am îndrăgostit. Din Simeria putem da o fugă și până în Banpotoc, pentru a vedea într-o altă ipostaza, I Giardini di Zoe. Ca planul să fie realizabil pentru un weekend, vom lua din nou trenul de noapte, vagonul de dormit, din București până în Simeria sau Săvârșin și înapoi, tot la fel.

P.S.: Pentru a fi la curent cu noutățile te invit să apreciezi pagina de Facebook a blog-ului și să te abonezi.