Slider

Malmo, un oraș în care aș vrea să locuiesc

9 sept. 2018

Malmö, al treilea oraș ca mărime din Suedia, ne-a întâmpinat după aterizare cu câțiva stropi de ploaie, dar s-a dat pe brazdă zilele următoare și nu ne-a plouat deloc. Vremea vă poate juca feste în Suedia, când  e soare, când e înnorat, când plouă aparent din senin. Perioada ideală de vizitare este de la începutul lunii iunie până la mijlocul lunii septembrie, însă eu cred că în orice perioadă a anului veți găsi ceva fermecător în Malmö și în Suedia. Mulți dintre cei care vizitează Malmö, o fac de fapt cu intenția de a ajunge în Copenhaga, care se află la doar 35 km depărtare, Malmö fiind alternativa mai convenabilă, că nu e chiar ieftină. Nici noi nu am făcut excepție de la regulă, intenționând să vizităm ambele orașe, Malmö și Copenhaga. Însă Malmö este orașul care m-a cucerit, fiind unul din acele locuri în care ți-ai dori să locuiești, să-și crești copiii, nu doar să petreci câteva zile, să vizitezi ce poți și apoi să revii acasă.

De la aeroportul din Malmö până în centrul orașului se ajunge cu autobuzul. Pe fereastra autobuzului am văzut întâi case parcă construite din lego, fiecare într-un stil diferit, însă respectând regimul de înălțime și arhitectura generală, specific scandinavă. După case, au apărut blocuri de locuințe, la început cam triste, însă au dat impresia că se înveselesc pe măsură ce pătrundem în oraș.

Malmö este un oraș curat, îngrijit, aerisit, care este animat în zona centrală, în partea nord-vestică în schimb ești singur pe străzi. Suedezii, fiind și ei împătimiți hygge, probabil preferă confortul propriei locuințe în detrimentul plimbărilor prin oraș. Iar când ies din casă, preferă compania bicicletei, piste spațioase de bicicliști împânzind întreg orașul. Vezi oameni în vârstă, femei în rochițe sau la costum cum pedalează pe marginea străzilor. Cred că Malmö este un paradis al celor care preferă să se deplaseze cu ajutorul bicicletei.

Orașul poate fi explorat la pas sau de pe șaua bicicletei. Noi am optat pentru prima variantă, dar recunosc că am un oarecare regret că nu am închiriat biciclete ca să vedem cum este să străbați orașul pe două roți. Dar cum e cam dificilă sarcina fotografiatului când pedalezi, am lăsat această activitate pentru data viitoare. Mai trebuie să lăsăm lucruri de făcut și pentru o vizită viitoare, nu?

Poate vă întrebați ce anume puteți vizita sau face în Malmö, așa că mai jos veți găsi principalele obiective și activități pe care le puteți întreprinde în Malmö, însoțite de impresiile mele subiective.

MALMOHUS (CASTELUL DIN MALMO)

Castelul din Malmö este mai degrabă o fortăreață, a cărei istorie începe în secolul XV și care a servit ca închisoare în secolul XIX. Astăzi încăperile castelului găzduiesc spații muzeale de artă, istorie și natură (inclusiv un acvariu), plus diferite expoziții temporare. Cel mai mult mi-a plăcut acvariul unde sunt convinsă că l-am văzut pe Nemo. Cu același bilet, care costă 40 SEK, se poate vizita Muzeul Științei, aflat în imediată apropiere. Muzeul va fi cu siguranță apreciat de cei mici, dar nu numai, fiind interactiv și oferind posibilitatea vizitatorilor să pătrundă la bordul unui submarin.

Castelul oferă tururi ghidate, în suedeză și engleză. Când am vizitat noi castelul, duminica, tururile erau programate la ora 13 cel în suedeză și la ora 15 cel în engleză. Cu siguranță, că aceste ore variază, dar e bine de știut că există astfel de tururi.

KUNGSPARKEN (PARCUL CASTELULUI)

Parcul ce înconjoară castelul a fost cu siguranță locul meu preferat din Malmö. Aici am descoperit Slottstradgarden, o grădină în care locuitorii orașului pot planta flori, legume, chiar și pomi fructiferi. Se pot închiria parcele de teren, unde poți cultiva ce îți dorește inimioara. De frumusețea acestor grădini se poate bucura oricine, cu condiția să nu rupă florile sau să culeagă legumele. M-ar bucura să existe o astfel de inițiativă și în București, ca locuitorii să poată avea o bucățică de teren pe care să o îngrijească. Am oarece dubii însă că la noi în țară, oamenii se vor bucura doar să admire aceste pete de verdeață, fără a le culege pe nedrept rodul. Totuși sper ca într-o bună zi asemenea grădini să existe și în orașele de la noi din țară. Aș vrea și eu un petecuț ca să cultiv nițică lavandă, că cea din ghiveci s-a ofilit!

Slottstradgarden găzduiește o cafenea fermecătoare, ale cărei preparate folosesc ingrediente proaspete, chiar din grădină. Chiar dacă prețurile la mâncare și băutură sunt destul de piperate în Suedia, ne-am așezat și noi la o masă ca să ne bucurăm de acel loc minunat și de faptul că aveam parte de o zi însorită, ideală pentru a sta la terasă, într-un parc liniștit.

CENTRUL ORAȘULUI

Primăria din Malmö

Am mers în centrul orașului ca să ne convingem că totuși Malmö este un oraș locuit. În partea de nord-vest unde eram cazați, abia dacă vedeam câțiva oameni pe stradă, lucru explicabil având în vedere că erau în mare parte clădiri de birouri în zonă, însă se puteau vedea și câteva blocuri cu apartamente locuite. Am ajuns în Lilla Torg și am dat peste terase, localuri, magazine cu suveniruri. Am trecut apoi pe lângă primărie și biserica Sf. Petru, care din păcate era închisă pentru lucrări. Chiar dacă centrul orașului era animat, nu era deloc sufocant și puteai merge lejer pe străduțele înguste din apropiere.

PARCUL FOLKETS

Inaugurat în anul 1891, Parcul Folkets este cel mai vechi parc public din lume. Se spune că ar fi asemănător cu parcul Tivoli din Copenhaga, deși eu una nu am văzut nicio asemănare. Ce-i drept, nu am intrat în Parcul Tivoli, însă ce am văzut din exterior nu părea să semene deloc cu Parcul Folkets. Poate nu era tocmai ziua lui cea mai bună, mai bubuia și muzica în toate colțurile, de la un concert asurzitor. Doar Casă Maură mi-a atras atenția în acest parc, unde am petrecut puțin timp. Puteți merge de curiozitate în Parcul Folkets, dar dacă nu aveți timp suficient, îl puteți tăia liniștiți de pe listă.

BISERICA SF. IOAN

Plimbându-ne prin oraș am dat peste biserica Sf. Ioan, lângă stația Triangeln. O biserică luterană construită în 1903, pe care am încercuit-o în căutarea celui mai bun cadru și am fost răsplătită cu fragmente dintr-un concert de orgă desfășurat în interior.

FARUL

Farul din Malmö e de-a dreptul adorabil, colorat în alb și roșu. Parcă nu îți vine să crezi că mai demult avea un rol funcțional, avertizând vasele că se apropie de țărm. Acum pare de jucărie, având rolul de a fi o pată de culoare când mergi spre Gara Centrală.

TURNUL TORSO (TURNING TORSO)

De oriunde te-ai uita, nu ai cum să ratezi Turnul Răsucit, înalt de 190m. Oricât de incredibil ar părea, clădirea găzduiește atât apartamente, cât și birouri. Cum o fi să vezi orașul de la etajul 54?

PLAJA RIBERSBORG

Orașul Malmö, fiind port la Marea Baltică are și o porțiune de plajă, unde se strâng locuitorii săi în zilele călduroase de vară. Noi am mers seara, când era răcoare și erau doar câțiva oameni. Ne-am bucurat de parcul ce înconjoară plaja, cu piste de biciclete largi și iepurași. Da, iepurași. Și eu am fost surprinsă când i-am văzut prima dată, dar apoi m-am obișnuit.

PODUL ORESUND

Cu o lungime de 8 km, Podul Oresund leagă Suedia de Danemarca și Malmö de Copenhaga. În doar 35 de minute poți călători cu trenul din Malmö în Copenhaga, având șansa de a vizita două orașe frumoase în același city-break.

ALTE ATRACȚII

Nu am vizitat chiar tot ce are Malmö de oferit. Pe lângă obiectivele menționate mai sus, puteți adăuga în funcție de gusturi o vizită la Malmö Konsthall sau la Muzeul de Artă Modernă. Pofticioșii se pot opri la Malmö Saluhall pentru o gustare. Malmö este un oraș verde, așa că puteți poposi și în alte parcuri precum Pildammsparken sau Kroksbacksparken. Împătimiții golfului pot găsi mai multe terenuri în Malmö pentru practicarea acestui sport. Pasionații de cumpărături pot face o vizită la Emporia Shopping Center, însă mare atenție la prețuri. Spuneam că orașul poate fi explorat la pas sau pe bicicletă, însă mai este o posibilitate: cu barca pe canale.

CAZARE

Pentru cazare am ales recomandarea Booking.com, hotelul Park Inn by Radisson. Cum aveam și o reducere pentru că am făcut rezervarea cu Wizz Air, nu am mai căutat în altă parte și s-a dovedit că am făcut o alegere bună. Camera spațioasă, curată, decorată în stilul IKEA, aveam chiar și o masă de călcat și fier, pe care nu le-am folosit, dar puteam dacă aș fi vrut. Tot așa puteam să îmi fac un ceai sau o cafea în cameră, dacă aș fi vrut. M-am mulțumit în schimb doar cu cafeaua servită la micul dejun, care a fost foarte variat și generos. Că doar eram în țara care a inventat bufetul suedez.

ȘI AM REVENIT ÎN ȚARĂ ...

Când am revenit în țară, contrastul dintre Malmö și București mi s-a părut izbitor. Nu am mai pățit asta până acum, chiar dacă am vizitat capitale și orașe din diferite țări. De multe ori chiar mă bucuram că revin acasă. De data asta nu. Pe de o parte avem Malmö, un oraș, curat, îngrijit, aerisit, liniștit, cu străzi impecabile, piste largi pentru biciclete, spații verzi, oameni civilizați și zâmbitori. De cealaltă parte a baricadei avem Bucureștiul, sufocat și sufocant, zgomotos, poluat, cu străzi peticite, improvizații de piste de biciclete, verdeață sălbatică, acolo unde nu a fost tăiată abuziv ca să îi ia locul un bloc cât o cutie de chibrituri și o adunătură pestriță de oameni care au uitat să zâmbească. Malmö nu are o listă interminabilă de atracții turistice, însă pentru mine așa arată un oraș în care mi-aș dori să locuiesc, nu doar să-l vizitez pentru câteva zile. Să pot merge cu bicicleta la muncă, să petrec weekend-ul într-un parc îngrijit, să beau o cafea în liniște, să zâmbesc și să mi se zâmbească și dacă cumva simt nevoia unui loc mai animat, Copenhaga este la o aruncătură de băț de Malmö.

Notă: Cum nicăieri nu curge lapte și miere, rata infracționalității în Malmö a crescut destul de mult în ultimii ani ca urmare a imigrației masive.

Alte informații utile:
* biletul de autobuz de la aeroport până în centrul orașului se poate achiziționa online la prețul de 105 SEK; dacă se achiziționează din aeroport sau direct din autobuz prețul este 115 SEK (atenție, în autobuz biletul poate fi plătit doar cu cardul);
* nu aveți nevoie de bani cash în Suedia, peste tot noi am putut plăti cu cardul;
* Malmö poate fi explorat la pas sau de pe șaua bicicletei. Dacă doriți să închiriați o bicicletă o puteți face instalând aplicația Donkey Republic (este necesara introducerea unui card de credit pentru a închiria biciclete folosind aplicația);
*  muzeele nu sunt deschise în ziua de luni și în general au programul 10 - 17 (similar și în Copenhaga), așa că aveți grijă cum vă programatul itinerarul dacă aveți în plan mai multe vizite la muzee;
* atenție la prețuri, pentru că sunt foarte mari, mai ales la mâncare și băutură, chiar dacă vă faceți cumpărăturile într-un supermarket; dacă cumva decideți să mâncați la restaurant, chiar dacă vorbim de un local fără prea mari pretenții, o cină în doi poate ajunge lejer la 600 SEK (adică aproximativ 300 lei)

Mai multe fotografii din Malmö puteți găsi aici, iar eu vă stau la dispoziție pentru orice întrebări aveți despre acest minunat oraș.

S-ar putea să îți placă și:
COPENHAGA, CAPITALA CU CEI MAI FERICIȚI LOCUITORI

P.S.: Pentru a fi la curent cu noile articole vă invit să dați un like paginii de Facebook a blog-ului și să vă abonați.