Slider

Creta, tărâmul zeilor

28 oct. 2018

Întâi am căutat oferte pentru Lefkada. Apoi pentru Rhodos. Ca mai apoi să ajung la Creta. Nu știu de ce nu mă gândisem până acum că cea mai mare insulă din Grecia și locul de naștere al lui Zeus ar putea fi locul potrivit pentru o vacanță la mare, soare și nisip fin. Cumva lăsasem Creta pentru un viitor incert, cumva, cândva. Dar uite că am găsit o ofertă pentru sfârșit de septembrie, luna mea preferată când vine vorba de vacanțe la mare în Grecia. Când vremea e caldă, dar nu prea caldă, iar apa tocmai bună pentru bălăcit.

CAZARE – HOTEL YAKINTHOS (KATO DARATSO, CHANIA)

Creta fiind atât de mare, cu o suprafață de 8261 kmp , are două aeroporturi, unul lângă Chania (se pronunță Hania) și unul lângă Heraklion, capitala insulei. Noi am poposit în stațiunea Kato Daratso, la 4 km de Chania, la hotelul Yakinthos, aflat la rândul său la 50 m de plaja Glaros. Hotelul a fost o alegere bună, camera luminoasă, cu un mic balcon în care să ne petrecem serile. Din păcate, balconul dădea în stradă și surprinzător, traficul era destul de intens, chiar și pe timpul nopții. Cu ușa închisă însă, nu se auzea mare lucru. Micul dejun a fost de-a dreptul spectaculos, cel mai bogat și variat din câte mi-a fost dat să experimentez în Grecia. Plus că locul de luat micul dejun era foarte drăguț și mereu aveam o floare proaspătă în mica vază de pe masă.

PLAJA, MARE ȘI SOARE

La capitolul plaje, nu ne-am aventurat prea departe, deși mi-aș fi dorit să văd plaja cu nisip roz de la Elafonisi și cea cu ape limpezi în nuanțe incredibile de turcoaz din Laguna Balos. Dar cum erau departe și necesitau cam o zi întreagă să ajungem și să ne întoarcem într-un tur organizat, am preferat să le lăsăm pe altă dată. Am mai avut experiențe cu astfel de excursii la pomul lăudat, care au lăsat de dorit. Sculat de dimineață, program impus, aglomerație, vizitare pe fugă. Nu m-a încântat nici ideea de a închiria o mașină și să conduc până acolo, pe drumurile sinuoase din Creta. Așa că ne-am bucurat de plajele Glaros, Agii Apostoli și  Kalmaki, la care puteam ajunge la pas. Pentru nisip fin, apă limpede prin care vezi peștii și soare prietenos de septembrie au fost numai bune.

CHANIA

Cum orașul Chania se află la doar 4 km de Kato Daratso, nu puteam să nu-i facem o vizită. Mai multe autobuze fac legătură între Chania și stațiunile din partea de vest a insulei, care circulă foarte des.

Sfat util: biletele de autobuz sunt mai ieftine dacă le luați din magazine, decât dacă le cumpărați direct de la șofer.

Chania este al doilea oraș ca mărime din Creta, după Heraklion. Atracția principală a orașului o constituie Portul Venețian, străjuit de un falnic far. Construit în secolul XVI de către venețieni, farul de 21 m a căpătat forma de minaret în timpul ocupației egiptene, motiv pentru care farul construit de către venețieni este poreclit Farul Egiptean.

Chania - portul venețian

Chania - Farul Egiptean

Din Chania nu lipsesc străduțele înguste, ticsite cu magazine cu haine, cosmetice, bijuterii și alte suveniruri, aflate în apropierea portului venețian. Restaurante, terase, cafenele îți fac cu ochiul la tot pasul, dar cele mai frecventate sunt cele de pe malul apei. Aici mi-am văzut și eu visul cu ochii, dacă pot spune așa. Un platou cu fructe de mare proaspete pentru 2 persoane la 29 euro la restaurantul Apostolis. Nu am stat prea mult pe gânduri și am profitat de ofertă, fiind o mai veche dorința a mea să încerc un asemenea platou cu fructe de mare. Două persoane nu am reușit să-l dovedim, cred că mai mergea o salată pe lângă, că așa a fost cam uleios. Cel mai mult mi-a plăcut caracatița. Nu credeam că se poate topi în gură, dar am descoperit cu stupefacție că este posibil. Și a fost absolut delicioasă.

În Chania mai pot fi vizitate ruinele de la Kastelli, San Salvador sau Schiavo, care oferă o panoramă a orașului. Alte atracții ar mai fi Muzeul de Arheologie și Colecția Bizantină.

Chania văzută de sus

HERAKLION

Din Chania se poate ajunge în Heraklion cu autobuzul în aproape două ore jumate. Autobuzele circulă din oră în oră, de dimineața până seara și au o oprire și în Rethymno. Pe autobuz am cam paralizat de frig de la aerul condiționat, fiind îmbrăcată de vară: tricou, pantaloni scurți și sandale. Când am ajuns în soarele dogoritor din Heraklion, m-am simțit ca un pui congelat care ușor ușor se dezgheață. A durat ceva vreme până să îmi simt din nou picioarele.

În Heraklion atracțiile principale sunt Fortăreața venețiană și palatul Knossos. Prima oprire, după ce am ajuns în Heraklion a fost Fortăreața venețiană. Construită în secolul al XVI-lea de către venețieni, fortăreața poate fi vizitată astăzi contra sumei de 2 euro. Înăuntru se găsesc câteva artefacte istorice și se poate urca pe acoperiș, de unde se vede marea albastră și orașul cu case albe.

Fortăreața venețiană din Heraklion

Palatul Knossos se află în afara orașului. Am avut ceva emoții cu vizitarea, că tocmai ce avusese loc un incendiu pe drumul ce ducea la palat și autobuzul nu mai circula. Ne-am plimbat noi ce ne-am mai plimbat prin centrul orașului până când a fost redeschisă circulația autobuzului până la palat. Ar fi fost păcat să nu ajungem la ruinele vechi de mii de ani, datând din perioada minoică. Biletul de intrare costă 15 euro și apoi te poți pierde prin labirintul de piatră. Probabil știți deja legenda cu Minotaurul și firul Ariadnei. Aici e locul unde s-a petrecut întreaga tărășenie.

Sunt o mulțime de ghizi la intrare care vă pot povesti în orice limbă doriți despre istoria palatului. Chiar dacă este vechi de mii de ani, a fost descoperit abia în anul 1878, ca apoi săpăturile să înceapă în anul 1900 sub îndrumarea arheologului englez Sir Arthur Evans.

În Heraklion mai puteți vizita Muzeul de Istorie, Muzeul de Istorie Naturală sau Muzeul de Arheologie. Ar mai fi și biserica Sf. Mina cu muzeul ecleziastic Agia Ekaterini sau biserica Sf. Titu.

Centrul orașului Chania mi s-a părut mai pitoresc și mai curat decât centrul Heraklionului. Dacă în Chania m-am delectat cu fructe de mare, în Heraklion am poftit după iaurt grecesc înghețat, acel Chillbox.

DIETA CRETANĂ

În Creta trăiesc unii din cei mai longevivi oamenii de pe planetă. Viața lungă a cretanilor este pusă în mare parte pe seama dietei cretane, bogată în ulei de măsline, plante aromatice, brânză de oaie și de capră, nuci, miere, fructe și legume proaspete.

Uleiul de măsline produs în Creta este considerat cel mai bun din lume. Climatul mediteranean, solul fertil, lipsa poluării, preluarea prin metode tradiționale fac ca uleiul de măsline extra virgin din Creta să fie foarte sănătos. Aceeași poveste se repetă și cu celelalte produse locale, precum ierburile aromatice, brânza, mierea, fructele și legumele. Toate sunt naturale, sănătoase și gustoase.

Chiar dacă pe lista restaurantelor și tavernelor, veți găsi o mulțime de preparate cu carne, cretanii sunt vegetarieni în majoritatea timpului. Carnea este consumată doar cu ocazii speciale. Animalele crescute pe insulă se hrănesc natural, așa că pentru carnea produsă local nu există conceptul de injectare cu tot felul de substanțe nocive. Unde mai pui că vorbim despre o insulă, așa că localnicii au acces la pește și fructe de mare proaspete.

ALTE ATRACȚII ÎN CRETA

Noi doar am zgâriat așa suprafața cu ceea ce are Creta de oferit, vizitând doar orașele Chania și Heraklion. Un alt oraș care probabil ar fi meritat o vizită e Rethymno, situat între Chania și Heraklion.

Ne-am fi dorit să ajungem și în Grădina Botanică din Omalos. Dacă cumva ați fost acolo, povestiți-mi și mie cum e.

Mi-ar fi plăcut de asemenea să parcurgem cei 16 km prin Cheile Samariei, un traseu epic ce străbate munții insulei, pentru a ajunge la mare. Dacă ați parcurs acest traseu, în primul rând felicitări, în al doilea rând, vă rog să-mi spuneți și mie cum a fost această aventură. Mi se pare un lucru grozav de făcut într-o viață și l-am adăugat și eu în lista mea imaginară de dorințe.

Pe lângă cele de mai sus mai adaug o vizită până la plaja Elafonissi și Laguna Balos. Gata, lista e completă pentru următoarea vizită în Creta.

SOUVENIRURI ȘI ALTE BUCURII

Se zvonește că în Creta se produce cel mai bun ulei de măsline din lume. De aceea, uleiul de măsline este un ingredient cheie atât pentru mâncăruri cât și pentru produse cosmetice, precum săpunuri sau creme. Îl puteți cumpăra în formă brută sau în diferite alte produse. Cum îndrăgesc mult cosmeticele naturale, în special pe cele făcute de mână, am optat pentru o cremă handmade cu ulei de măsline și lavandă de la Fisika și un săpun cu lapte de măgăriță pe lângă binecuvântatul ulei.

Pe lângă uleiul de măsline Creta mai este recunoscută și pentru mierea sa delicioasă și condimente precum busuioc, rozmarin, oregano și cimbru. Așa că mi-am cumpărat și eu un mic borcan cu miere și condimente uscate, pentru acele momente, nu foarte dese, când gătesc.

ÎN LOC DE ÎNCHEIERE

În această vacanță am zgâriat doar suprafața cu ceea ce poate oferi Creta. Este destinația ideală pentru a împleti relaxarea cu o vacanță activă. Creta are atâtea de oferit: plaje cu nisip fin, apă limpede, orașe pitorești, o istorie milenară, cultură, civilizație, o floră deosebită și o bucătărie sănătoasă și gustoasă. Sper să revenim în Creta curând, e o insulă care mi-a furat inima, alături de Corfu.

Ați fost în Creta? Ce impresii de călătorie aveți?

Dacă vă pot fi de folos cu orice fel de informații despre Creta și Grecia, nu ezitați să mă întrebați.

S-ar putea să îți placă și:
DESIGUR, FISIKA. COSMETICE NATURALE DIN INIMA CRETEI.
GRECIA ȘI INSULELE SALE
UN PIC DESPRE ATENA

P.S.: Pentru a fi la curent cu noile articole vă invit să dați un like paginii de Facebook a blog-ului și să vă abonați.