Slider

La vânătoare de case prin Sinaia

8 aug. 2022

Într-o zi de duminică, dorind să scăpăm de căldura insuportabilă din București, am luat trenul spre Sinaia. Nu mă amăgeam că Sinaia va fi o oază de răcoare, dar planul de acasă era să urcăm prin pădure, până la Poiana Stânii Regale, unde speram să găsim măcar un strop din mult dorita răcoare. Cum planul de acasă nu se potrivește cu cel din târg, am ajuns să vânez case, iar Sinaia stă excelent la acest capitol, mereu mai descoperi câte o nestemată. Iar de această dată am descoperit chiar mai multe.

Carol I a ales Sinaia pentru a fi reședința de vară a familiei regale, atât el, cât și regina Elisabeta, fiind cuceriți de frumusețea locului, de pădurile umbroase, de munții semeți și de aerul proaspăt. Din acest motiv au construit aici castelele Peleș, Pelișor și Foișor.

Alegerea familiei regale a atras după sine multe alte personalități ale vremii care și-au construit case în Sinaia. Din fericire, majoritatea caselor pot fi admirate și astăzi. De fiecare dată când te rătăcești pe străzile stațiunii Sinaia, cu siguranță vei descoperi încă o nestemată, care îți spune multe povești, dacă alegi să sapi după ele.

Așa a fost pentru mine când am descoperit o vilă impunătoare, dar părăsită. Am remarcat o placă memorială la intrare pe care scria: „În această vilă, în perioada septembrie - noiembrie 1927, a locuit împreună cu familia sa, celebrul violonist Yehudi Menuhin. De aici mergea zilnic cu vioara în mână, pe Cumpătul, la Vila Luminiș, pentru a studia cu marele său maestru, George Enescu.” Yehudi Menuhin (1916 - 1999) a avea doar 11 ani când a locuit aici.

Eram convinsă că această casă de piatră și lemn, situată pe 5 nivele, mai are și alte povești de împărtășit. Aveam dreptate. Numele său este vila Carola și este locul în care s-au întâlnit în anul 1925, Carol al II-lea şi Elena Lupescu. Tot Vila Carola, a fost martorul mut al altor întâlniri secrete ale celor doi amanți. Dar asta nu mai este scris pe placa memorială de la intrare.

Vila Carola a fost construită în anul 1896 de Iosef Ungarth, antreprenor la Hotelul Caraiman, un renumit comerciant, proprietar de hoteluri și restaurator de mare valoare. Ungarth renunță la hotelul Caraiman și închiriază în schimb camere în vila Carola, care poartă numele  fiicei lui Iosef Ungarth, cea care avea să devină, peste ani, soacra lui Constantin Noica.

Dacă vrei, poți pătrunde în interiorul vilei abandonate, una din ușile din spate fiind spartă. Ești avertizat totuși că imobilul este monitorizat video. Eu una m-am mulțumit să-i dau un ocol, cu toate că mă rodea curiozitatea cum arată interiorul.

Vila Carola din Sinaia

Am găsit câteva fotografii cu interiorul și câteva fotografii de odinioară în anunțul de vânzare al Vilei Carola. Cu așa povești, cred că ar putea atrage din nou oaspeți în camerele sale, dacă ar fi pusă din nou în valoare!

Adresă: Str. Octavian Goga nr. 19

După ce am dat peste această nestemată, care nu e tocmai ascunsă vederii, am luat-o din nou la pas, până la biserica Sf. Ilie. De această dată am găsit ușa bisericii deschisă și am pătruns înăuntru.

O stare de liniște m-a cuprins în interiorul bisericii pustii. În surdină se auzeau cântece religioase și un parfum intens de crini, florile preferate ale Reginei Maria, inunda aerul.

Biserica Sf. Ilie a fost construită de meșteri locali, între anii 1933-1939, în stil bizantin-românesc, după planurile donate de arhitectul Paul Smărăndescu. Mai este poreclită Catedrala Bucegilor.

Biserica Sf. Ilie din Sinaia

Adresă: Calea Prahovei 12

După acest popas, am început ascensiunea, urcând pe străduțe, departe de centrul mai aglomerat al stațiunii. Din fotografie în fotografie, mi-am amintit de o altă casă cu povești din Sinaia cu care nu avusesem încă onoarea de a face cunoștință. Casa genialului Nicolae Iorga din Sinaia.

Până la locuința lui Nicolae Iorga, drumul a fost destul de abrupt și a fost nevoie să urcăm câteva trepte până am ajuns la obiectivul nostru. Am găsit poarta deschisă așa că am putut pătrunde timid în interior, pentru că vila lui Nicolae Iorga nu este un muzeu în toată regula. Se poate vizita exteriorul, dar nu și interiorul.

Casa memorială Nicolae Iorga din Sinaia

Casa a fost construită în anul 1908, în stil neo-românesc după planurile arhitectului Toma T. Socolescu. Este apropiată ca stil cu casa profesorului din Vălenii de Munte, având cerdac și pridvor și este acoperită cu șindrilă. Reședința lui Nicolae Iorga din Vălenii de Munte a fost transformată în muzeu și poate fi vizitată.

În după-amiaza zilei de 27 noiembrie 1940, Nicolae Iorga a fost ridicat din reședința sa din Sinaia, chiar sub ochii îndurerați ai soției, de către legionari. În aceeași zi, a fost asasinat lângă Strejnicu, fiind împușcat de 9 ori.

Adresă: Strada Gheorghe Doja nr. 1

Străduțele din Sinaia adăpostesc o sumedenie de case cu povești, adevărate comori arhitecturale. Mie îmi place să mă îndepărtez de centrul stațiunii și să o iau pe străduțe mai puțin umblate. De fiecare dată sunt răsplătită cu detalii arhitecturale deosebite și inevitabil dau nas în nas cu câte o poveste.

Dacă îndrăgești stațiunea Sinaia și casele sale cu povești, îți recomand cartea arhitectului Dan Manea - „Sinaia, orașul elitelor”. În paginile sale descoperi atmosfera de altădată a „Perlei Carpaților” și te poți bucura de fotografii cu casele sale de poveste.

S-ar putea să îți placă și:

CE VIZITĂM ÎN SINAIA?

CASTELUL ALINEI ȘTIRBEY - MUZEUL SINAIA

CULORILE TOAMNEI ÎN SINAIA - DE LA GARĂ PÂNĂ LA POIANA STÂNEI REGALE

CASTELELE DE PE VALEA PRAHOVEI ȘI POVEȘTILE LOR (NE)ȘTIUTE

CAZINOUL SINAIA SI VOCEA INCREDIBILA A SOPRANEI IRINA IONESCU!

P.S.: Dacă ți-a fost de folos acest articol, te rog să îl distribui. Pentru a fi la curent cu noutățile poți aprecia pagina de Facebook a blog-ului și să te abonezi ca să primești pe mail articolele!

Un comentariu:

Un produs Blogger.
Theme Designed By Hello Manhattan

Your copyright

2018-2022 Adriana Pârvu. Toate drepturile rezervate.